Assalamualaikum w.b.t....

quran, ilmu, landasan, sunnah, kewajipan, bukan, pilihan guna, nasihat, renungan, best, islamik

Kewajipan bukan satu pilihan. Fahamkah anda ?

Umat Islam zaman sekarang ni dah jauh terleka...
Sampaikan suruhan Allah pun diabaikan...
Bahkan, perintah Allah tu boleh dipilih sama ada nak buat atau tak nak...
Sedangkan, perintah Allah itu adalah satu kewajipan yang wajib kita lakukan...
Apa yang wajib tetap wajib dilaksanakan...
Anda faham sekarang ?


Tapi...

Mereka tidak sedar yang setiap suruhan Allah adalah satu kewajipan...
Mereka ingat perintah Allah tu macam perintah warden ke, cikgu ke, kawan ke sampai boleh dipermainkan....

Cuba anda perhatikan situasi di sekeliling kita.
  • Wanita : belum sampai seru lagi saya nak bertudung... InsyaAllah suatu hari nanti saya akan bertudung la...
  • Remaja : Rilekslah... Kita masih muda, umur panjang lagi... kita enjoy dulu... Nanti dah tua barulah taubat...
  • Pemimpin : Hudud tak sesuai dilakukan di negara yang berbilang kaum macam negara kita ni.. Belum masanya lagi...
  • Lelaki : Wow ! Cantiknya awek tu... Aku mesti couple dengan dia ni... Mana boleh lepaskan peluang depan mata...
  • Peniaga : Alah... Setakat kita kurangkan berat sikit, tak de hal lah... Bukannya pembeli tahu pun...

Semua situasi di atas memang berlaku disekeliling kita... Betul tak ?
Allah menyuruh kita menutup aurat...
Allah menyuruh kita melakukan huudu...
Allah menyuruh kita menundukkan pandangan dan menjauhi zina...
Allah melarang penjual mengurangkan timbangan barangan...
Allah menyuruh kita bertaubat segera apabila melakukan dosa...
Allah menyuruh kita berpegang pada Al-Quran...

Tapi, manusia sudah terleka....
Mereka terlupa yang itu adalah kewajipan Allah terhadap hambaNya...
Mereka menganggap itu adalah perkara biasa dalam kehidupan kita...
Mereka nampak yang benda tu hanyalah perkara remeh temeh dan simple...
Walhal, ianya adalah KEWAJIPAN KITA UNTUK MENTAATINYA...
Kewajipan tetap satu kewajipan, bukannya satu pilihan...

MENJADI ORANG AGAMA ADALAH SATU PILIHAN
TETAPI
MENJADI ORANG BERAGAMA ADALAH SATU KEWAJIPAN

Hidupbiarbest

Posted on Wednesday, December 28, 2011 by hidupbiarbest

4 comments

iluvislam, aku, tanya, allah, jawab, soalan, renungan, jawapan, islamik, best, menarik, ujian, dugaan

Ada beberapa persoalan yang sering bermain di benak difikiranku... Namun Allah telah menjawabnya untukku...

1. Kenapa aku diuji Ya Allah... Aku kan dah beriman dan taat kepadaMu..

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
(Surah Al-Ankabut : 2-3)

2. Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idamkan ? Apa yang aku nak tak dapat, apa yang tidak ku pinta, itulah yang ku dapat ...

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
(Surah Al-Baqarah : 216)


3. Ya Allah, mengapakah aku diuji dengan ujian seberat ini ? Bolehkah aku menghadapi semua ini ...

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".
(Surah Al-Baqarah : 286)

4. Ya Allah, kadang-kadang aku kecewa Ya Allah... aku ini lemah Ya Allah...

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.
(Surah Ali-Imran : 139)

5. Ya Allah, bagaimana aku dapat menghadapi semua ujian Mu ini ? Bagaimana ya Allah ...

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.
(Surah Ali Imran : 200)

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.
(Surah Al-Baqarah : 45)

6. Kepada siapalah yang dapat aku harapkan dalam menghadapi semua ujian Mu Ya Allah ...

Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung.
(Surah At-Taubah : 129)

7. Sampai bila aku akan harus menerima ujian ini dari Mu Ya Allah ...

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
(Surah Al-Insyirah : 5 dan 6)

8. Apalah yang aku peroleh dari semua ujian Mu ini Ya Allah... Adakah ujian Mu ini ada kebaikannya
untukku atau hanya sia-sia sahaja ...

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur'an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.
(Surah At-Taubah : 111)

Terima kasih Ya Allah.. Engkau telah menjawab segala persoalanku dan aku percaya dan berpegang pada janjiMu. Aku beriltizam untuk menjadi hambaMu yang bertaqwa. Dan aku juga redha dan sabar menerima segala ujian dari Mu Ya Allah...

Hidupbiarbest

Posted on Monday, December 26, 2011 by hidupbiarbest

1 comment

al-quran, al-baqarah, jangan, tolak, senang, baca, nasihat, islamik, best, renungan, hidup, biar

Alif Laam Miim. Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka, dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al Qur'an) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung.

Al-Quran.... Kitab agung, Kalamullah.... yang menjadi pedoman dan pegangan umat Islam...
Betulke ???
Berapa sangatlah yang masih berpegang dan mengamalkan Al-Quran...
Masih ramai manusia-manusia di luar sana yang lupa dengan Al-Quran... bahkan menolak Al-Quran...

Tiada keraguan pada Al-Quran

Memang betul... Allah sendiri yang berfirman bahawa Al-Quran ini tiada keraguan padanya. Ini bermakna, semua perkara yang terkandung dalam Al-Quran adalah benar belaka. Tiada satu pun ayat yang tidak benar. Maksudnya, kita tidak boleh ragu la dengan apa sahaja perintah Allah di dalam Al-Quran. Betul tak?

Ini bermakna, jika kita tidak boleh ragu, maksudnya kita kena ikutlah segala perintah dan larangan yang ada dalam Al-Quran kan? Dan tidak boleh lah kita mempertikaikan walaupun satu ayat daripadanya kan?

Tapi...

Macam mana pula dengan kata-kata ini :
Kita bukan tak nak laksanakan hudud, cuma masanya belum sesuai...
Hudud dah tak relevan lah untuk dilaksanakan, sesuai untuk orang arab dulu je...
Kalau kita tak buat riba, macam mana nak untung...
Eleh, tak semestinya orang yang tutup aurat tu semuanya baik. Orang yang tak tutup aurat pun baik jugak...
Semua diatas ni terkandung di dalam Al-Quran... Suruhan menutup aurat, melaksanakan hukum hudud, larangan melakukan riba'....
Tapi...
Mereka ni bukannya ragu-ragu dengan Al-Quran,bahkan menolak terus ayat Al-Quran...
Ish, ish, ish...
Nauzubillahi min zalik...
Bayangkan, kalau ragu-ragu dengan Al-Quran pun dah berdosa, apatah lagi menolak terus ayat Al-Quran... Macam mana pula dengan iman mereka ? Sedangkan beriman dan berpegang pada Al-Quran itu adalah salah satu daripada rukun iman... Kalau tolak satu rukun iman, apa jadi pada iman kita ? Sempurnakah ?

Jadi...

Janganlah sesekali kita mempertikai, mengabai, mahupun menolak ayat Al-Quran...
Apa yang Allah firmankan, ikut je lah... itulah kewajipan kita sebagai hambaNya...
Jadikanlah Al-Quran sebagai pegangan dan pedoman kita... memang Allah turunkan Al-Quran tu untuk kita.

Orang-orang yang telah Kami berikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barang siapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.
(Surah Al-Baqarah :121)

Apakah (orang-orang kafir itu sama dengan) orang-orang yang mempunyai bukti yang nyata (Al Qur'an) dari Tuhannya, dan diikuti pula oleh seorang saksi (Muhammad) dari Allah dan sebelum Al Qur'an itu telah ada kitab Musa yang menjadi pedoman dan rahmat? Mereka itu beriman kepada Al Qur'an. Dan barang siapa di antara mereka (orang-orang Quraisy) dan sekutu-sekutunya yang kafir kepada Al Qur'an, maka nerakalah tempat yang diancamkan baginya kerana itu janganlah kamu ragu-ragu terhadap Al Qur'an itu. Sesungguhnya (Al Qur'an) itu benar-benar dari Tuhanmu, tetapi kebanyakan manusia tidak beriman.
(Surah Hud : 17)

Semoga kita tidak termasuk dalam golongan manusia yang ragu-ragu dan menolak Al-Quran...InsyaAllah

Hidupbiarbest

Posted on Friday, December 23, 2011 by hidupbiarbest

4 comments

Kali ni nak kongsikan video berkenaan bagaimana seorang penganut agama Kristian yang dikehendaki tinggal dengan keluarga Islam selama 30 hari... Dia perlu belajar dan beramal dengan adat, budaya dan ajaran Islam selama berada dalam tempoh tersebut...

muslim, islam, masjid, star, moon, mosque

Bayangkan kalau anda sendiri disuruh untuk tinggal bersama keluarga Kristian selama sebulan... Mesti susah kan? Anda boleh tengok beberapa pandangan negatif orang kafir terhadap Islam dalam video ni. Sekadar renungan bersama, bukan berniat untk merendahkan agama kita, tapi itulah hakikat yang sedang berlaku sekarang...

p/s : sesetengah kandungan video ini tidak memelihara sensitiviti umat Islam. Ye lah, dah orang kafir yang buat, Mereka tiada kefahaman yang cukup tentang Islam.... ada satu bahagian dimana mereka memaparkan gambar kartun nabi Muhammad, bukan bertujuan untuk menghina tetapi mereka cuma ingin menggambarkan Islam itu sahaja.... apa yang penting ialah kita hayati kandungan video ini....

part 1:

part 2 :

part 3:
 

part 4 :
 

 part 5 :
 

Islam itu agama yang syumul....
semoga lelaki ini mendapat hidayah untuk bertaut pada tali Allah....
Hidupbiarbest

Posted on Tuesday, December 20, 2011 by hidupbiarbest

No comments

Open our eyes, our heart, our minds....
InsyaAllah, we will see the truth...

open, your, heart, eyes, mind, minda, hati, mata, nasihat, islamik, convert, islam, best, dakwah, hidayah

Kadang-kadang, kita ni jauh dari Allah kan...
Kita terlupa yang Allah tu sentiasa ada disisi kita...
Kita terlupa yang Allah tu sentiasa melihat kita...

Kadang-kadang, umat Islam sendiri yang menjauhkan diri mereka dari Allah...
Mereka tak yakin dengan Allah...
Apatah lagi mahu bergantung harap pada Allah...

Kadang-kadang kita terlupa yang Allah tu Maha Kuasa...
Boleh buat apa sahaja...
Dan disebabkan lupa kita tu, kita makin jauh dari kebenaran...
Jauh dari cahaya petunjuk dan hidayah...

Kita perlu buka mata,buka hati, buka minda...
Allah itu Maha Hebat ,Maha Kuasa, Maha Agung...
Sesungguhnya kebenaran itu terbentang luas di depan mata...
Cuma kita yang perlu mencarinya...
InsyaAllah, Allah pasti memberikan hidayah kepada orang yang mencarinya...


Gembira kita tengok orang bukan Islam yang memeluk Islam...
Mereka bruntung kerana mendapat hidayah yang begitu besar sekali...
Bagaimana pula dengan kita ?
Semakin dekat atau jauh dengan Islam...
Hidupbiarbest

Posted on Thursday, December 15, 2011 by hidupbiarbest

No comments

hidup, adalah, video, untuk, apa, kita, purpose, life, tujuan, islamik, best, menarik, renungan

Hidup ni tak lama mana pun...
Dunia ni hanya sementara...
Ajal kita entah bila...

Habis tu, untuk apa kita hidup...
Adakah kita hidup untuk mati...
Atau adakah kita hidup untuk menikmati dunia ini semata-mata...

Dari bayi, menjadi kanak-kanak, belajar tinggi-tinggi, kemudian dewasa, seterusnya kita berkeluarga, menjadi tua dan meninggal...
Takkan hidup kita ni cuma sekadar untuk memenuhi perjalanan hidup di atas sahaja?
Tengok video ni...


Hidup kita ni ada matlamat sebenarnya...
MENCARI REDHA ALLAH...

Hidupbiarbest

Posted on Sunday, December 11, 2011 by hidupbiarbest

No comments

Kisah Nobita dan Sizuka yang ingin aku kongsikan ini tak ada dalam komik atau tv tau...
Ni kisah special edition punya...
Harap-harap kisah mereka dapat menjadi pengajaran buat kita semua...
sizuka, nobita, cinta, couple, haram, kisah, cerita, best, menarik, islamik, muslim, malam, suatu
******
Di satu malam di depan panggung wayang..

Sizuka : Best tengok wayang dengan awak tadi..kelakar je cerita tu..tak bosan kan?

Nobita : A’ah xbosan. Best!

Sizuka : Kalau best, kenapa awak letakkan kepala awak kat bahu saya & bagi tau saya yan awak ngantuk?

Nobita : Errr~ hehe..

Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kan awak? Kalau tak, mesti sejuk dalam tu tadi.

Nobita : A’ah..betul3!  Tak de la sejuk sangat tadi bila dah pakai sweater ni.

Sizuka : Kalau tak sejuk, kenapa awak pegang tangan saya & bagi tau yang awak sejuk?

Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awak, saya cantik tak?

Nobita : Awak kan sayang saya..mestilah cantik..

Sizuka : Kalau saya ni betul cantik bagi awak, kenapa bila saya pakai baju tertntu baru awak akan puji saya cantik. Kalau saya pakai baju longgar, awak diam je...kadang-kadang awak akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau saya pakai baju ketat, baru awak puji saya cantik..kenapa ye?

Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap gambar awak..saya nak tangkap gambar awak bawah lampu tu.

Nobita : Kita tangkap gambar berdua la sayang. Meh sini, duduk sebelah saya. Rapat sikit, nanti tak masuk pulak gambar awak.

Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu

Nobita : Takpe la..awak kan awek saya...

Sizuka : Awek je..bukan isteri yang sah..

Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti saya simpan gambar kita ni dalam laptop saya ye awak.

Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.

Sizuka : Eh..boleh ke..tak elok la awak..gambar tu dah la awak & saya je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa yang kita buat... tak malu ke?huu

Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awak, awak sayang saya tak?

Nobita : Mestilah sayang..sayang sangat-sangat tau..haa

Sizuka : Buktinya??

Nobita : Eh..macam ajak bergurau je...nak saya kiss pipi awak tu ke sayang? hehe

Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awak... huu

Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka : Mak saya kata, kalau kita sayang sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.

Nobita : Eh..mestilah! hehe

Sizuka : Tapi awak tipu saya!huu~

Nobita : Eh..kenapa pulak saya tipu awak??

Sizuka : Kalau awak sayang saya, mestilah awak jaga saya sebaik mungkin tapi awak tak jaga saya dengan baik pun.. awak sentuh-sentuh saya, pegang tangan saya, cuba nak kiss saya, ajar saya buat benda bukan-bukan yang saya tak pernah buat sebelum ni, selalu ajak saya keluar malam...

Nobita : Owh...sekarang awak nak salahkan saya la ajak awak keluar malam?? Mak ayah awak yang bagi izin tau!

Sizuka : Memang diorang yang bagi izin tapi awak tau tak yang diorang jugak yang akan tanggung dosa saya dengan awak malam-malam macam ni sebab diorang bagi izin pada saya anak perempuan diorang untuk keluar dengan lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang saya sebagai peneman pastu buat benda-benda tak senonoh! Pegang sana pegang sini..awak tau tak panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awak sampai terpegang tangan saya dengan sengaja, tapi neraka tu teramat panas & tangan awak yang memegang tangan saya tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awak sedar tak semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awak pun suka sebab orang tau siapa awek awak & hubungan awak dan saya kononnya bahagia tapi awak sedar tak yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yang kita buat..awak ada ilmu agama..kalau tak de ilmu agama pun, awak tau benda tu salah..tapi kenapa masih buat? Awak sedar tak  semua tu??? Ingat Allah tak waktu awak buat semua tu?? Awak tu belum tentu jodoh saya, nak sentuh-sentuh saya. Kalau dah awak nak sentuh-sentuh saya, apa je yang suami saya boleh dapat special dari saya sebagai isterinya yang sah? Awak nak ke isteri awak dah macam sisa orang? Awak mesti akan cakap awak akan pastikan yang awak akan nikah dengan saya sebab tu awak boleh sentuh-sentuh saya ...tapi awak sedar tak yang awak tu siapa?? hanya hamba Allah...awak bukan tuhan untuk tahu siapa jodoh saya & jodoh awak... awak sedar tak semua tu??? Kalau betul awak sayang saya, awak jaga lah saya baik-baik, beri sokongan saya jadi muslimah solehah... dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana saya ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga saya, mereka menjaga saya dengan penuh kasih sayang & didikan yang baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awak untuk menjaga saya, tapi awak jaga saya tak?? Awak jaga saya tak?? Tak kan..awak bawa saya ke arah keburukan... awak sedar tak semua tu??? Banyak lagi yang awak buat kat saya, saya pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awa3k..nanti kat neraka bila Allah soal saya dengan dosa-dosa maksiat yang kita buat, bukannya awak dapat backup saya depan Allah..kan?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram...sehinggalah nobita mula meluah perasaan...

Nobita : Kenapa tak dari dulu awak cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awak nak luahkan semua ni???

Sizuka : Sebab sebelum awak nak couple dengan saya, awak janji yang awak akan jaga saya baik-baik. Awak suka dengan saya pun sebab bagi awak saya baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awak turut merubah diri saya. Baru sekarang saya luah semua benda ni sebab selama ni saya sentiasa menanti agar Nobita yang dulu kembali. Nobita yang menjaga saya dengan baik. Saya tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana saya sayangkan dia. Tapi semakin lama saya tunggu, semakin menjadi-jadi...awak fikirlah baik-baik apa yang saya sampaikan...kalau awak masih tak berubah, lepaskan lah saya kerana Allah..

Nobita : ......

*kepada anda diluar sana yang sedang dilamun cinta, ingatlah batasan kita sebagai umat Islam. Perasaan cinta itu memanglah lumrah manusia, tapi kita perlulah pandai mengawalnya. Janganlah kita rosakkan diri kita dan pasangan kita sehingga kita boleh terjerumus ke neraka Allah...

Moga-moga kisah ini menjadi pengajaran buat kita...


Hidupbiarbest

Posted on Friday, December 09, 2011 by hidupbiarbest

3 comments

islam, way, of, life, islamik, nasihat, pesan, renungan, best, muslim

What Is Islam ???

I.S.L.A.M. = I Sincerely Love Allah and Muhammad 



Islam is the best technology...


'Enter’ the masjid,

‘Forward’ your solat,



‘Download’ pahala,


‘Firewall’ your iman,

‘Backspace’ from syaitan,

‘Bookmark’ to ALLAH SWT,

’Delete’ ALLAH’s enemies,

‘Copy paste’ from the Al-Qur’an and Sunnah,

‘Help’ your muslim brothers n sisters,

‘File’ your amal,

‘Edit’ your akhlaq

‘View’ your good and bad deeds,

‘Search’ the straight and right path,

And InsyaALLAH you will never get ‘virus’ 



NOTHING is better than Islam

What is more powerfull than Allah
More evil than The Devil
The Poor has it
The Rich doesn't need it 

the answer is :.............................? 

NOTHING (!)

NOTHING is more powerfull than Allah
NOTHING is More evil than The Devil
The Poor has NOTHING
The Rich doesn't need NOTHING

And remember, we are nothing without ISLAM 
hidupbiarbest

Posted on Friday, December 02, 2011 by hidupbiarbest

No comments

syaitan, syaiton, setan, manusia, vs, people, muslim, devil, video, best, menarik, islamik

Kalau sebelum ni, kita dah tengok 3 video mengenai pertandingan manusia vs setan. Kalau belum, klik sini. Anda dah menang ke belum dalam 3 buah pertandingan yang lepas? Harap-harap, menang la ye. Kali ini, kita nak tengok lagi 3 video pertandingan antara manusia menentang setan. Siapa pulak yang menang agaknya?



1. Pertandingan tidur vs solat. Biasanya waktu subuh la ni. Biasa la, liat nak bangun. Kebanyakan kita lagi sayang kat mimpi tu daripada nak bangun Solat Subuh. Betul ke? Kalau rase-rase dah dengan azan tu, bangun je lah terus, Tak payah nak tunggu-tunggu dah. Terlepas Subuh, menyesal tak sudah. Sebelum tiduur, bacalah doa dulu, lepastu, niatkan dalam hati yang kita nak bangun Subuh awal esok. InsyaAllah, kita boleh bangun awal. Kalau anda, biasanya siapa menang? Anda ke setan?



2. Pertandingan tutup aurat vs buka aurat. Ini biasanya melibatkan wanita la. Lelaki pun ade juga tapi lebih kepada wanita la. Aurat itu satu kewajipan. Tak kiralah ke mana dan di mana kita pergi, aurat perkara utama yang perlu diambil berat. Memang ramai wanita Islam Malaysia di luar sana yang kalah teruk dalam pertandingan ni. Tak tidur malam setan berparti meraikan kemenangan diorang dalam pertandingan ni. Aku harap, yang sedang membaca ni adalah orang yang menang dalam pertandingan ni. Betul tak?




3. Pertandingan merokok vs katakan tak nak pada merokok. (panjang la pulak nama pertandingan ni)... Pertandingan ni pula kebiasannya untuk lelaki. Yang perempuan ada juga, tapi tak sebanyak lelaki la. Lelaki di luar sana, jangan sesekali cuba untuk merokok. Setan tu tunggu je kita merokok, dia nak makan asap rokok tu. Asap tu kan salah satu makanan setan. Fatwa dah kata merokok tu haram, janganlah nak melanggar hukum pulak. Sesiapa yang  merokok, cubalah untuk berhenti. Berdoa pada Allah. Nasihatlah sekali kawan-kawan dan ahli keluarga kita yang merokok tu. Anda pula bagaimana? Setan atau anda yang menang?

Dah tengok semua video tu? Video kali ini melibatkan benda yang lebih berat iaitu perkara haram yang sering manusia lakukan iaitu buka aurat, merokok dan tinggal solat. Setan ni memang licik. Tapi kita kena ingat, manusia lebih bijak. Kita hamba Allah, bukan hamba syaitan. Jadi, janganlah dengar hasutan dan bisikan syaitan tu. Kenerakalah jawabnya... Pastikan kita yang menang dalam semua pertandingan tu, barulah gentleman. Kalau kita kalah, tarbahak-bahak lah setan gelakkan kita... Apa yang penting, ingat dan takutlah Allah sentiasa... Jadikan Al-Quran panduan hidup kita.

Say No To Setan !!!
Hidupbiarbest

Posted on Friday, September 23, 2011 by hidupbiarbest

No comments

Hari ni tak perlulah aku menulis banyak....
Hari ini, apa kata kita mentafsir gambar...
Melalui gambar pun kita boleh ambil iktibar juga kan?

pencuri, yang, baik, hati, wanita, solehah, pelihara, islamik

Susah nak dapat lelaki atau perempuan yang macam ni zaman sekarang ni. Banyak antara manusia yang ingin mencari pasangan semata-mata kerana nafsu dan ingin bergembira sahaja.

IMAN. Jaga iman kita. Jangan biarkan nafsu menguasai diri kita. Biarlah iman yang melindungi diri kita dari api neraka.

Semoga aku dapat jadi macam lelaki kat atas ni. Anda pun. InsyaAllah ...

Hidupbiarbest

Posted on Wednesday, September 21, 2011 by hidupbiarbest

1 comment

remember, Allah, always, orang, kata, lain, aku, nasihat, iluvislam, best, islamik

Orang kata…enjoy sementara muda,hidup panjang lagi , dah tua nanti taubatlah…
Aku rasa…orang muda hidup memang baru bermula, tapi belum tentu panjang lagi, entah esok lusa Izrail datang menjemput… siapa tahu

Orang kata…exam tu susah, kena banyak berkorban, kena study itu,ini…
Aku rasa…exam tu senang, dah tau tarikh untuk diuji , dah ada rujukan , tapi kalau ajal , entah bila tak ada siapa pun tau , banyak pulak tu peringkatnya : Munkar Nankir, neraca Mizan, titian Sirat , syurga neraka…

Orang kata…have fun on your birthday, buat party, enjoy sepanjang hari…
Aku rasa…bila kita sambut harijadi, maknanya kita makin hampir dengan kematian tapi Allah masih beri masa untuk kita beribadah, bertaubat, tambah amal …

Orang kata…belajar mesti sungguh-sungguh , dah graduate nanti enjoy, pergi disko, puaskan nafsu, baru puas…
Aku rasa…betul ke hati dah puas? Dah cukup ke ibadah nak tempah kubur luas-luas? Dah siap ke kenderaan nak lalu Siratul Mustaqim? Dah cukup ke zikir untuk santapan rohani? Dah cukup ke amalan nak booking Syurga???

Orang kata…kita ada 24 jam sehari, tapi tak cukup masa nak bahagi : nak lepak kat CyberCafe , nak tengok wayang, nak pergi disko, nak pergi dating, nak enjoy…
Aku rasa…setiap manusia ada 24 jam sehari, tapi ada ke masa nak solat tak sampai 5 minit? Ada ke masa nak buat qiamullail? Ada ke masa nak baca al-Quran walaupun sehelai dalam sehari? Ada ke masa nak beribadah , nak bertaubat lepas banyak buat dosa pada Allah ???

Orang kata hidup ni cuma sekali, kena manfaatkan betul-betul. Enjoy puas-puas, buat apa sahaja yang kita mahu asalkan hati puas..
Aku rasa diorang ni silap kot... Hidup kita ni dua kali dan hidup kali yang kedua itulah yang kekal abadi selamanya... So, aku kena cari bekalan banyak-banyak, nanti boleh hidup senang kat sana..

Orang kata Allah itu Maha Adil, Maha Pengampun, Maha Pemurah, Maha Penyayang ...
Dan aku memang percaya semua tu ...
Dan aku juga tahu yang Allah sayang akan hamba-hambanya ... Betul tak?

Orang kata blog ni best... Ye ke? Entahlah nak percaya ke tak nak ...

Lain kali, jangan sesuka hati ikut je ape orang kata... Tak tentu betul lagi apa yang diorang kata...
Yang penting, ikut cakap Nabi dan Al-Quran...

Hidupbiarbest

Posted on Sunday, September 18, 2011 by hidupbiarbest

2 comments

AMARAN !!! Dilarang membaca entri ini. Kenapa tajuk dia 'dilarang membaca'? Sebab aku memang tak nak korang baca entri ni. Aku beri amaran, please jangan baca entri ini. Korang FAHAM? Aku yakin korang faham dengan arahan aku ni. So, jangan baca entri ini...

jangan, dilarang, membaca, entri, ini, don't, read, this, best, menarik, nasihat, islamik

Eh, apasal korang baca lagi. Kan aku dah cakap, JANGAN BACA. Wahai pembaca, hentikanlah pembacaan anda. Aku yakin korang ni pembaca yang bijak. Dengar la arahan aku ni. Senang je pun. Aku bukan suruh buat benda haram pun. Aku cuma nak korang berhenti membaca entri ini. Itu je...

Ya Allah. Baca lagi... Sedih betul aku. Sanggup korang langgar arahan aku ni. Benda simple pun tak boleh buat ke? Aku cakap jangan baca, jangan bacalah. Apasal korang degil sangat ni? Takkan korang nak aku tulis dalam Bahasa Urdu baru nak berhenti baca entri ni?

Arrgghhh... Degilnya korang semua ni. Mana pergi disiplin korang ni. Nak ikut arahan yang kacang macam ni pun susah ke? Aku ulang. JANGAN BACA. Lagi sekali... JANGAN BACA ENTRI INI, BERHENTI SEKARANG. CUKUPLAH SAMPAI SINI...

MasyaAllah. Masih baca lagi. Tak pe lah. Nampaknya korang dah endahkan amaran dan arahan aku. Benda terakhir yang aku boleh buat adalah nasihatkan korang. Tolonglah ! Wahai pembaca sekalian, tolonglah berhenti membaca. Kenapa anda degil sangat? Saya merayu, BERHENTILAH sekarang... Hanya nasihat inilah yang aku boleh bagi sebagai jalan terakhir untuk halang korang daripada baca entri ni. JANGANLAH BACA ENTRI NI. STOP !!!

Tengok tu. Baca lagi tu... Ish ish ish...

Kalau korang dah baca sampai sini, ketahuilah bahawa sesungguhnya korang ni memang pembaca yang degil. Sorry to say, tapi memang korang degil.

********
Nasib baik korang baca jugak sampai sini. Sebenarnya ada message disebalik entri tak guna ni. Gambaran tentang umat Islam zaman sekarang ni. Ramai Muslim di luar sana yang masih suka melanggar perintah Allah kan. Walaupun dah dilarang, mereka masih lagi melakukan perkara yang Allah larang. Contohnya, macam meninggalkan solat, minum arak, rasuah, riba.... Bukan hanya satu dalil yang melarang perbuatan tersebut, tapi banyak dalil dari Al-Quran, Hadis dan Ijmak Ulamak yang meyokong larang tersebut... Tapi, umat Islam memang degil...

Kalau anda perasan, ada lebih daripada sepuluh kali aku larang korang bca entri ni. Tapi, korang baca jugak kan. Macam tu lah manusia. Dah dilarang banyak kali, dah dinasihat beribu kali, masih nak buat jugak. Semakin dilarang, semakin dibuat. Sifat ingin tahu itu baik untuk kemajuan diri kita, tapi jangan sampai sifat ingin tahu tersebut menjahanamkan diri kita...

Kepada pembaca sekalian... TAHNIAH saya ucapkan. Korang memang orang yang suka membaca. Bagusla tu, membaca jambatan ilmu. Aku tahu korang tak bersalah. Lagipun, ada pengajaran yang hendak aku sampaikan kat korang... Cuma, kita perlu ingat, PATUHILAH perintah Allah dan RasulNya. Janganlah sesekali cuba mempertikaikan dan melanggar perintah Allah. Kelak buruk padanya. Nerakalah jawabnya.

Terima kasih bebanyak kerana sudi membaca walaupun dah dilarang. Teruskan membaca entri di blog ni. Aku cuma bergurau dengan gurauan yang ada pengajaran. Jangan merajuk... hidupbiarbest selalu

Hidupbiarbest

Posted on Friday, September 16, 2011 by hidupbiarbest

3 comments

Assalamualaikum...

Sedih, kesian dan simpati apabila menyelak keratan akhbar, menonton berita di televisyen mengenai nasib saudara seagama kita di Somalia. Mereka menghadapi krisis kebuluran yang amat teruk sekali.

Kita di sini sakit perut kekenyangan, mereka mati kerana lapar...
Bantuan yang dihulurkan oleh dunia masih tidak mencukupi...
Nyawa mereka berada di hujung tanduk...
Ratusan manusia mati setiap hari...
Apalah nasib mereka...
Ujian Allah tiada siapa mampu halang...

somalia, bantu, saudara, muslim, starving

saudara, somalia, bantu, muslim, starving

somalia, bantu, muslim, saudara, islam, starving

somalia, bantu, saudara, muslim, starving

Jangan sekadar melihat...
Ambil tindakan segera...
Bantulah mereka...
Atau paling tidak pun, doakanlah mereka... 
Agar krisis kebuluran ini segera berakhir...

Mari kita bantu mereka melalui Islamic Relief Malaysia (IRM)... Klik sini.
Hulurkan tangan ringankan beban...
Bersyukurlah kepada Allah kerana kita cukup makan...
Jangan sesekali kita kufur nikmat sehingga membazirkan makanan kita...


hidupbiarbest

Posted on Wednesday, September 14, 2011 by hidupbiarbest

No comments

Saje je nak post benda ni...
Dekat facebook tu pun banyak juga perkara bermanfaat yang orang ramai kongsikan...
Jadi, aku pula nak berkongsi dengan anda semua...

post, facebook, islamik, masjid, pesan, nasihat, best, biar, hidup
Post 1 :

A: Ustaz dah kawen ke belum?

Ustaz: Belum.InsyaALLAH nanti ada calon kawen la :)

A: Nak calon? Mesti ustaz nak yang alim kan? Ala banyak kat facebook ustaz, siap berpurdah lagi, cantik, kulit gebu pastu famous smpi acc. fb dia berlambak.

U: Mana tau dia cantik?

A: Taula.Tengok gambar. Banyak dia upload, macam-macam gaya.

U: Kalau gitu kesimpulannya, dia tak cantik sebab cantik itu tersembunyi. Hakikatnya memakai purdah untuk MENUTUP kecantikan, bukannya untuk MENAMPILKAN kecantikan.

Post 2 :

Apa guna jadi lelaki KACAK, kalau baca Quran pun merangkak-rangkak . Apa guna jadi perempuan CANTIK, kalau Pukul 12.00 T.Hari pun tak celik-celik . Apa guna umur BESAR PANJANG, kalau Fardhu Ain Asas pun lintang pukang . Apa guna Allah bagi HIDAYAH, kalau nak SOLAT pun sikit punya PAYAH . Apa guna jadi MANUSIA, kalau umur Allah bagi kita SIA-SIA . Apa guna HARTA MELIMPAH, kalau nak hulur kepada yg memerlukan pun SUSAH . Apa guna pangkat BESAR, kubur dah dekat pun masih tak SEDAR.

Post 3 :

Oh Allah, I have no money, but I have You. I am rich.
Oh Allah, I have no freedom, but I believe in You. I am free.
Oh Allah, I have no patience, but I read Your Quran. I am calm.
Oh Allah, I get no respect, but You listen to my dua. I am proud.
Oh Allah, I have no time, but I think of Jannah. I have forever.

I LOVE ALLAH :') ♥

Cukuplah 3 post ini yang aku ingin kongsikan...
Semoga dapat menjadi manfaat untuk kita semua..
Simple tapi penuh pengajaran...

Hidupbiarbest

Posted on Sunday, September 11, 2011 by hidupbiarbest

5 comments

manusia, vs,syaitan, setan, syaiton, human, evil, nasihat, video, best, menarik, islamik

Cuba teka. Manusia lawan setan, mana lagi kuat? Hari-hari ada pertandingan antara manusia dengan setan. Cuma kita yang tak sedar. Kadang-kadang manusia menang, kekadang tu, setan yang menang. Tapi kan, manusialah yang sepatutnya sentiasa menang. Mana boleh setan menang. Kalau setan menang, maknanya iman kita tak kuat lagi lah. Betul tak?

Jom kita tengok pertandingan-pertandingan yang selalu diadakan setiap hari ini. Manusia ke setan yang menang? Video-video kat bawah ni dalam bahasa Arab, tapi ada subtitle English. Jangan risau....



1. Pertandingan tidur lambat vs tidur awal. Selalunya remajalah yang suka tidur lambat ni kan.... Setan suka la kita tidur lambat sebab dia tak nak kita bangun Subuh apatah lagi qiamullail. Bila kita tidur lambat, memang liat sangat la nak bangun Subuh, azan Subuh pun kita tak dengar dah. So, tidur la awal sikit, nanti bangun Subuh pun dalam keadaan segar. Nak buat qiamullail pun tak susah. Kalau anda, anda menang ke setan yang menang ???



2. Pertandingan di meja makan. Kalau nak makan, kita kena baca Bismillah, barulah setan tak boleh duduk makan sekali dengan kita. Kita beli, masak makanan bukan untuk nak bagi setan. Betul tak? Kalau kita tengok video di atas ni, setan dekat rumah keluarga yang baca Bismillah tu kurus je, berbanding setan yang ade kat rumah keluarga lagi satu tu...haha... Lagi satu, adab makan kenalah jaga. Kita orang Islam, seeloknya makanlah dengan tangan, tangan kanan. Hmmm. Setan kat rumah anda kurus ke gemok ???




3. Pertandingan belajar vs solat. Walaupun kita kena fokus kepada pelajaran, exam dah dekat, solat jangan abaikan. Apalah gunanya belajar bagai nak rak tapi solat terabai. Allah boleh tarik ilmu tu bila-bila masa tau. Nak belajar, bila-bila masa pun boleh, tapi solat ada waktunya yang patut kita jaga. Janganlah jadikan alasan belajar untuk kita melewatkan solat. Boleh jadi, perbuatan belajar kita itu mendatangkan dosa tau sebab melewatkan solat... Kalau time axam, anda atau setan yang menang ???

Dah tengok semua video tu. Baguslah. Lepas ni, jangan biar setan menang. Buat malu je setan menang. Setan tu dah kompem masuk neraka, takkan kita nak ikut sekali kan? Apa yang penting, dalam setiap pertandingan manusia vs setan ni, kita kena ingat Allah. Itulah yang paling penting. Kalau kita lupa Allah, habislah kita...

Ada lagi 3 video yang menarik... Jom tengok kat sini : part 2


Hidupbiarbest

Posted on Friday, September 09, 2011 by hidupbiarbest

4 comments

Anda percaya dengan apa yang aku percaya? Aku yakin anda semua percaya. Kalau anda tak percaya, anda kena percaya jugak....

believe, irfan, makki, percaya, aku, anda, nasihat, best, muslim, islamik

Aku percaya yang Alllah itu Maha Kuasa....
Aku percaya yang Allah itu Maha Adil....
Aku percaya yang Allah itu Maha Penyayang....
Aku percaya yang Allah itu Maha Pemurah....
Aku percaya yang Allah itu Maha Pengampun....

Setiap hari aku tidak pernah meninggalkan solat 5 waktu sehari semalam kerana aku percaya Engkau memang wujud dan aku diciptakan memang untuk mengabdikan diriku kepadaMu.

Setiap hari, aku selalu berdoa memohon sesuatu kepada Engkau sebab aku percaya Engkau pasti pasti memakbulkannya, jika tidak esok atau lusa, aku akan tetap menunggu. Sebab aku percaya janji Engkau.

Walaupun aku ditimpa kesusahan dan ujian yang berat, aku masih lagi bergantung harap pada Engkau, sebab aku percaya Engkau hanya ingin menguji keimananku dan itu tandanya Engkau sayang kepadaku.

Setiap hari, mulut dan hatiku berzikir menyebut namaMu sebab aku percaya firmanMu yang mengatakan bahawa kalimah Lailahaillallah itu memberatkan timbanganku di akhirat nanti.

Setiap aku aku menghadapi kebuntuan, aku selalu memohon petunjuk dan pertolongan daripadaMu, sebab aku percaya Engkau pasti membantuku dan menujukkan aku jalan yang benar.

Aku istiqamah membaca Al-Quran dan menghafal isi kandungannya, sebab aku percaya bahawa kalam Engkau itu adalah benar dan kalam Mu itu dapat menerangi aku di dalam kubur kelak.

Aku selalu berusaha untuk mengamalkan sunnah Rasulullah, sebab aku percaya Rasulullah itu memang pesuruhMu dan baginda adalah manusia yang benar.

Aku tidak pernah menyalahkan Engkau di saat aku ditimpa ujian yang berat kerana aku percaya Engkau Maha Adil, Engkau tidak akan menimpakan ujian yang tak mampu aku hadapi.

Ya Allah, aku percaya yang Engkau tahu apa yang aku nukilkan di blogku ini. Sesungguhnya Engkau Maha Melihat dan Maha Mengetahui. Dan aku tahu Engkau tahu yang aku percayakan Engkau. Ampunilah dosaku Ya Allah. Aku hanyalah hambaMu yang lemah dan selalu berbuat dosa. Coretan ini pastinya tidak mampu untuk menutup dosa-dosaku yang lalu. Ampunilah aku Ya Allah....

*********  

Sekarang, anda percaya apa yang aku percaya? Percayalah.... Jom kita dengar lagu Aku Percaya versi Bahasa Inggeris dari Maher Zain Dan Irfan Makki. (padahal lagu ni memang dalam bahasa  Inggeris pun)


When you’re searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubt
He’s always close to you
He’s the one who knows you best
He knows what’s in your heart
You’ll find your peace at last
If you just have faith in Him
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day
Chorus:
I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?

Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
If God wills we’ll meet one day
Chorus
If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through
I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace
Chorus
I believe I believe, I believe I believe

Hidupbiarbest

Posted on Tuesday, September 06, 2011 by hidupbiarbest

No comments

Jangan terkejut dengan tajuk ini. Baca dulu, baru tahu. Entri ini saya ambil daripada facebook. Bukannya apa. Saja nak berkongsi. Kat facebook, bukan semua orang dapat baca kan...

msulimah, memang, tak, guna, aurat, muslim, woman, facebook, kongsi, cantik

1. Perempuan yang bergelar muslimah itu tidak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yang layak dipakai oleh perempuan jalang.



2. Perempuan yang mengakui dirinya beragama islam memang tidak guna rantai kaki yang berloceng untuk dililitkan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An- Nur.


3. Perempuan yang mengakui dirinya ana muslimah memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan untuk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dengan memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dalam pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan yang kuat pegangan agamanya memang tidak guna kata - kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya. Lelaki atau perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk atau jahat, adalah seperti sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang baik dan buruk dinyatakan dengan jelas dalam ayat 24-26 surah Ibrahim.

5. Perempuan muslimah tidak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri.
Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri? Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firman-Nya ayat 12 surah al-Hujurat.

6. Perempuan yang berpakaian berdasarkan syariat islam memang tidak guna tudung tiga segi, apabila memakainya diselempangkannya sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya (tudung siput babi). Sememangnya ia menjadi tatapan mata lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk di bahagian dadanya. Pesan Rasulullah seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab. Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak- anaknya.

7. Perempuan yang memahami etika dalam islam memang tidak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki. Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lentukku untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yang bukan mahramnya) dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini "Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik". 'Tunduk' di sini ditafsirkan sebagai berbicara dengan sikap yang boleh menimbulkan keberanian orang untuk bertindak jahat kepada mereka. "Penyakit dalam hati" adalah keinginan seorang lelaki untuk melakukan perbuatan sumbang dengannya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kepada seorang wanita melalui suaranya.

8. Perempuan yang menjaga maruah Islam memang tidak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek (tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti persembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek. Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang-kadang wajah anda menjadi seperti hantu. Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yang tidak menyerlah warnanya atau mengapa tidak pakai lipstick-non-glossy atau lipbalm sahaja?

9. Perempuan islam tidak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain. Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak 'berharga' dengan menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan rapi di dalam sangkar, dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untuk memakainya dengan cara yang terbaik.

Betul tak yang muslimah tu memang tak guna. Betul. Diorang memang tak gunakan perkara-perkara benda-benda yang dilarang dalam Islam. Itulah Muslimah yang sejati. Jadilah Muslimah yang GUNAkan aturan syariat yang telah ditetapkan Allah. 

*kredit to Afiq Danial

hidupbiarbest

Posted on Saturday, September 03, 2011 by hidupbiarbest

4 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
UA-38342808-1