Islam agama kita. Betulkah??? Kita mengaku kita Islam, tapi atas dasar apa??? Adakah kita hanya Islam hanya pada IC??? Atau kerana ibu bapa kita Islam??? Secara zahirnya, kita boleh mengaku yang kita ni Islam, tetapi Islamkah kita pada batinnya??? Adakah cara hidup kita berlandaskan Islam???

Semua persoalan ini harus ditanyakan kepada diri kita sendiri. Umat Islam pada hari ini amat…. amat jauh daripada landasan yang yang sebenar…selalu terkandas dan terpesong.... Amat jauh daripada jalan yang lurus…selalu tersalah jalan.... Amat jauh daripada Tuhan kita… amat jauh daripada ajaran Nabi kita… amat jauh . . . . . .aduhai umat Islam…

nasihat, umat, islam, semakin, jauh, amalan, renungan, persoalan, akidah, jalan, lurus

Umat Islam pada hari ini mengabaikan hukum Allah. Mereka tidak  mengendahkan hukum Allah. Hudud dikatakannya sebagai melucukan. Nanti semua orang hilang tangan. Hukum sebat pun ke atas peminum arak pun sama…sebat yang dikenakan pun bukannya 40 kali (berdasarkan hukum Islam sebenar), baru sikit dah bising… sedangkan tuan punya badan pun tak bising… dikatakan melanggar hak asasi manusia. Dikatakan hukuman tersebut kejam. Last-last, sultan juga yang mengampunkan dia, gantikan sebatan dengan kerja amal, boleh pulak sultan ampunkan orang ye… haih…

Janganlah kamu jadikan hukum-hukum Allah sebagai permainan. Dan ingatlah nikmat Allah padamu, dan apa yang telah diturunkan Allah kepadamu yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan Al Hikmah (As Sunah). Allah memberi pengajaran kepadamu dengan apa yang diturunkan-Nya itu. Dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah bahwasanya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.
(2 : 231)

Rasuah pula menjadi – jadi. Dari pegawai kerajaan sehinggalah ke rakyat biasa yang bawah-bawah ni… tengok duit, terus gelap mata. Hilanglah ketakutan kepada dosa dan neraka. Riba’ lagilah. Memang tak lari dari hidup kita. Nak buat pinjaman lah, nak beli keretelah, nak beli motorlah, semuanya ade riba’… Memang hidup kita pada hari ini seolah-olah tak boleh lari daripada riba’. Normal bagi sebahagian masyarakat… haih…

Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan setan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan); dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang mengulangi (mengambil riba), maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.
(2 : 275)

Pemimpin pada hari ini amatlah rakus. Rakus memakan harta rakyat  dan negara. Lihatlah berapa banyak harta dikumpulkan oleh bekas pemimpin Tunisia dan Mesir yang digulingkan. Berjuta-juta. Masya Allah. Dalam negara kita pun begitu lah juga. Rakyat ditindas dalam senyap-senyap. Meminta bantuan sana sini demi untuk menyara keluarga. Pemimpin kita di atas goyang kaki berfikir macam mana nak membanyakkan harta mereka. Tiada lagi pemimpin pada hari ini yang sehebat Umar bin Abdul Aziz. Dimana, pada zamannya, tiada siapa pun yang layak menerima zakat. Betapa adilnya beliau… tetapi pada hari ini, berapa banyak rakyat yang amat memerlukan zakat???   Haih…

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil jadi pemimpinmu, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (yaitu) di antara orang-orang yang telah diberi Kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik). Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang-orang yang beriman.
(5 : 57)

Pada hari ini, manusia makin bengong. Anak luar nikah semakin berpusu-pusu dilahirkan. Saban hari, ada saja kes pembuangan bayi di merata- rata. Bawah pokok, tepi jambatan, depan masjid, dalam tong sampah. Adakah bayi tersebut dilahirkan untuk dibuang???  Adakah bayi yang Allah sempurnakan dalam masa 9 bulan di dalam perut ibu itu bertujuan untuk dibunuh??? Kejamnya manusia lebih dari binatang. Pada zaman jahiliah dulu, bayi perempuan dibunuh dengan ditanam hidup-hidup. Kejam… tetapi hari ini, manusia lebih kejam dari itu, bayi lelaki dan perempuan diperlakukan sebegitu. Di mana sifat kemanusia sebagai seorang Islam???  Haih…

Sesungguhnya rugilah orang yang membunuh anak-anak mereka karena kebodohan lagi tidak mengetahui, dan mereka mengharamkan apa yang Allah telah rezekikan kepada mereka dengan semata-mata mengada-adakan terhadap Allah. Sesungguhnya mereka telah sesat dan tidaklah mereka mendapat petunjuk.

(6 : 140)

Institusi keluarga pada hari ini semakin kucar – kacir. Anak bunuh bapak. Suami bunuh isteri. Atuk rogol cucu. Cucu rompak nenek. Anak pukul emak. Adik-beradik berzina. Astaghfirullah…. Apa nak jadi. Dimana kasih sayang kita sebagai manusia??? Dimana kasih sayang anak terhadap ibu bapa. Dimana tanggungjawab ibu bapa terhadap anak??? Kemanakah perginya kasih sayang dalam berkeluarga??? Mereka tidak tahukah yang Nabi kita amat menyayangi ayah dah ibunya dan selalu mendoakan mereka walaupun baginda kehilangan mereka sejak kecil?? Mereka tidak tahukah bagaimana baiknya nabi terhadap anak dan cucunya??...haih

Itulah (karunia) yang (dengan itu) Allah menggembirakan hamba-hamba-Nya yang beriman dan mengerjakan amal saleh. Katakanlah: "Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upah pun atas seruanku kecuali kasih sayang dalam kekeluargaan". Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.

(42 : 23)

Pada hari ini, makanan halal dan haram tiada diambil kisah. Apa saja yang ade di depan mata, terus masuk mulut tanpa kita mengetahuinya halal atau haram. Makanan yang dijual banyak yang menggunakan cop halal tipu, lantas, makanlah umat Islam makanan yang tidak halal itu. Umat Islam hanya percayakan kepada cop JAKIM semata- mata. Bagaimana pula makanan yang bercop halal seperti yang dijual di tepi jalan, kenduri, majlis makan-makan ataupun yang diberi orang. Ade cop halal jugak kah?? Susah kite nak jumpa orang seperti Saidina Abu Bakar yang sentiasa memastikan makanan yang masuk keperutnya halal. Akan ditanyanya kepada tuan punya makanan sumber makanan tersebut. Hatta, kalau beliau tahu makanan yang berada dalam mulut beliau itu dari sumber yang tidak elok, maka beliau akan memuntahkannya kembali. Tapi kalau kite..tak pe la, dah masuk mulut, nak buat camana…..itulah pemikiran manusia masa kini... haih…

Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan; karena sesungguhnya setan itu adalah musuh yang nyata bagimu.

(2 : 168)

Anak-anak muda pada hari ini semakin teruk. Didikan agama tidak dititik beratkan. Ilmu agama entah ke mana. Fakta menunjukkan bahawa 60 % peratus perempuan pernah melakukan zina semenjak umurnya sebelum 18 tahun lagi. Masya Allah. Lelaki dan perempuan bebas bergaul. Bangga apabila bercouple sedangkan benda itu haram. Maka, keluarlah alasan couple Islamik. Lelaki dan perempuan tiada malunya lagi, pergaulan mereka tiada batasnya lagi. Bertepuk tampar, bersentuh- sentuhan sana sini. Berpeluk-peluk dikhalayak ramai. Begitu juga di facebook. Menayangkan cinta mereka diseluruh dunia. Comment yang bukan-bukan. Tayang gambar entah apa-apa. Bagi satu dunia tengok. Dimana maruah mereka??? haih...

Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (karena) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas.

(18 : 28)

Umat Islam kini semakin jauh dari agama. Islam tidak lagi menjadi cara hidup. Air kencing syaitan sudah menjadi kebiasaan bagi sesetengah Muslim. Solat pula entah kemana. Lambat dan lalai selalu. Bahkan ada yang tidak tahu macam mane nak bersolat. Kalau solat pun terabai, apatah lagi ibadat lain. Ilmu agama cetek sekali. Dosa dan pahala tidat dapat nak dibezakan. Al-Quran dibiarkan berhabuk di rak. Hanya menanti masa untuk dibaca. Zikir-zikir, lagilah tak tau. Mereka kini lagi mengenal artis dan selebriti daripada ustaz-ustaz dan alim ulama. Mereka lebih suka baca gossip artis daripada baca Al-Quran. Manusia sibuk mencari harta di dunia sehingga terlupa yang mereka juga perlu mencari harta dan bekalan akhirat….haih….

Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.

(3 : 103)

Inilah sebahagian daripada senario kehidupan umat Islam diseluruh dunia pada hari ini terutamanya di Malaysia. Senario ini berlaku di sekeliling kita atau mungkin juga berlaku pada diri kita sendiri. Sedarlah wahai rakan dan sahabatku sekalian. Allah itu sentiasa dekat dengan kita tetapi kita yang menjauhkan diri dari Nya. Islam itu sepatutnya di hati kita tetapi kita membuangnya jauh-jauh. Ayuhlah kite berubah demi kedaulatan Islam dan juga untuk kesejahteraan diri kita sendiri sama ada di dunia mahupun akhirat.

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu.
(2 : 208)

Allahua’lam…

Hidupbiarbest dalam beragama
Hidupbiarbest dalam bertuhan
Hidupbiarbest dalam berjuang

hidupbiarbest