Dakwah....Setiap kegiatan yang menyeru, mengajak dan memanggil orang untuk beriman dan taat kepada Allah sesuai dengan akidah, syariat dan akhlak islamiah...itulah maksud dakwah... simple kan ?
Tapi, orang zaman sekarang ni dah silap. Sebut je dakwah, teringat kat tabligh, ustaz, ustazah, ulama, imam...
Padahal, dakwah itu sendiri wajib kepada diri setiap orang Islam....

semua, orang, perlu, dakwah, way, of, life, true, best, muslim, islam, menarik, renungan, masjid, mosque
Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.
(Surah An-Nahl : 125)

Susah sangat ke nak berdakwah ?

Ajak kawan pergi solat kat masjid, dakwah...
Nasihat kawan supaya jangan mencarut, dakwah...
Ajar kawan baca Al-Quran, dakwah...
Join team nasyid sekolah pun dakwah...

Kalau dah itu yang kita mampu sesuai dengan ilmu yang kita ada, maka lakukan lah dengan apa sahaja usaha yang terdaya...Mudah kan ?

TAPI ...

Bukan semua orang sanggup nak berdakwah... Macam-macam alasan yang keluar. Antaranya dua alasan ni lah yang selalu didengar :

1. Sedara mara sendiri pun entah kemana, tak kan lah kita nak berdakwah kat orang...

Kenapa kita perlu berfikir macam tu. Nak tunggu saudara mara kita semua taat pada perintah Allah baru kita nak berdakwah ke ? Kalau macam tu, bagaimana pula dengan Nabi Ibrahim, ayah baginda sendiri pembuat pahala berhala. Nabi Nuh, isteri dan anak baginda sendiri tidak beriman. Nabi Muhammad, pak cik kesayangan baginda sendiri mati dalam keadaan kafir. Saudara mara mereka semua tidak sempurna (dari segi akidah), tapi mereka masih boleh berdakwahkan ? Kenapa tidak kita ...

2. Aku tak layak la nak berdakwah, ilmu tak cukup lagi...

Nak tunggu ilmu cukup, sampai bila. Sampai ajal kita pun, belum tentu lagi ilmu kita dah cukup. Ilmu Allah itu sangat luas. Nak kaut semua, memang kita tak mampu. Maka kita berdakwahlah dengan segala kemampuan yang kita ada. Berdakwahlah dengan ilmu yang ada. Apa yang penting adalah usaha dan kesungguhna kita untuk menyebarkan agama Allah di muka bumi ni.

sinchan, jubah, serban, ustaz, imam, dakwah, muslim, islamik, kartun, best, menarik, nasihat, renungan

Kita kena ingat, dalam dakwah, bukan hasil yang dicari tetapi usaha kita untuk menyampaikan dakwah itu sendiri yang kita pentingkan...
Nabi Nuh sendiri selama 950 tahun berdakwah, tidak mampu untuk mengajak semua kaumnya beriman... apatah lagi kita...

Berdakwahlah selagi mana kita mampu...
Sesungguhnya kita ini mencari redah Allah...
Semoga Allah redha dengan setiap usaha kita untuk menyebarkan dan menegakkan agamaNya di muka bumi ini....

Hidupbiarbest