al-quran, al-baqarah, jangan, tolak, senang, baca, nasihat, islamik, best, renungan, hidup, biar

Alif Laam Miim. Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka, dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al Qur'an) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung.

Al-Quran.... Kitab agung, Kalamullah.... yang menjadi pedoman dan pegangan umat Islam...
Betulke ???
Berapa sangatlah yang masih berpegang dan mengamalkan Al-Quran...
Masih ramai manusia-manusia di luar sana yang lupa dengan Al-Quran... bahkan menolak Al-Quran...

Tiada keraguan pada Al-Quran

Memang betul... Allah sendiri yang berfirman bahawa Al-Quran ini tiada keraguan padanya. Ini bermakna, semua perkara yang terkandung dalam Al-Quran adalah benar belaka. Tiada satu pun ayat yang tidak benar. Maksudnya, kita tidak boleh ragu la dengan apa sahaja perintah Allah di dalam Al-Quran. Betul tak?

Ini bermakna, jika kita tidak boleh ragu, maksudnya kita kena ikutlah segala perintah dan larangan yang ada dalam Al-Quran kan? Dan tidak boleh lah kita mempertikaikan walaupun satu ayat daripadanya kan?

Tapi...

Macam mana pula dengan kata-kata ini :
Kita bukan tak nak laksanakan hudud, cuma masanya belum sesuai...
Hudud dah tak relevan lah untuk dilaksanakan, sesuai untuk orang arab dulu je...
Kalau kita tak buat riba, macam mana nak untung...
Eleh, tak semestinya orang yang tutup aurat tu semuanya baik. Orang yang tak tutup aurat pun baik jugak...
Semua diatas ni terkandung di dalam Al-Quran... Suruhan menutup aurat, melaksanakan hukum hudud, larangan melakukan riba'....
Tapi...
Mereka ni bukannya ragu-ragu dengan Al-Quran,bahkan menolak terus ayat Al-Quran...
Ish, ish, ish...
Nauzubillahi min zalik...
Bayangkan, kalau ragu-ragu dengan Al-Quran pun dah berdosa, apatah lagi menolak terus ayat Al-Quran... Macam mana pula dengan iman mereka ? Sedangkan beriman dan berpegang pada Al-Quran itu adalah salah satu daripada rukun iman... Kalau tolak satu rukun iman, apa jadi pada iman kita ? Sempurnakah ?

Jadi...

Janganlah sesekali kita mempertikai, mengabai, mahupun menolak ayat Al-Quran...
Apa yang Allah firmankan, ikut je lah... itulah kewajipan kita sebagai hambaNya...
Jadikanlah Al-Quran sebagai pegangan dan pedoman kita... memang Allah turunkan Al-Quran tu untuk kita.

Orang-orang yang telah Kami berikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barang siapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.
(Surah Al-Baqarah :121)

Apakah (orang-orang kafir itu sama dengan) orang-orang yang mempunyai bukti yang nyata (Al Qur'an) dari Tuhannya, dan diikuti pula oleh seorang saksi (Muhammad) dari Allah dan sebelum Al Qur'an itu telah ada kitab Musa yang menjadi pedoman dan rahmat? Mereka itu beriman kepada Al Qur'an. Dan barang siapa di antara mereka (orang-orang Quraisy) dan sekutu-sekutunya yang kafir kepada Al Qur'an, maka nerakalah tempat yang diancamkan baginya kerana itu janganlah kamu ragu-ragu terhadap Al Qur'an itu. Sesungguhnya (Al Qur'an) itu benar-benar dari Tuhanmu, tetapi kebanyakan manusia tidak beriman.
(Surah Hud : 17)

Semoga kita tidak termasuk dalam golongan manusia yang ragu-ragu dan menolak Al-Quran...InsyaAllah

Hidupbiarbest