Assalamualaikum...

Jom kita belajar beberapa kaedah untuk menipu diri sendiri dalam keadaa tertentu:

cara, menipu, diri, sendiri, trick, yourself, mata, pening, eyes, medical

1) Kalau anda gatal tekak, garulah telinga anda. Sebab apabila saraf didalam telinga terangsang, ia akan mewujudkan refleks di tekak yang membantu menghilangkan rasa gatal tersebut...

2) Ada masalah mendengar seseorang di tempat bising atau ketika bercakap telefon? Gunakan telinga kanan kerana telinga kanan lebih baik fungsinya dalam mengesan percakapan manusia manakala telinga kiri lebih kepada mendengar nada muzik...

3) Takut sakit semasa disuntik? Anda boleh batuk saat jarum dicucuk kerana batuk akan menaikkan tekanan ke atas saraf tunjang seterusnya mengehadkan rasa sakit.

4) Masalah hidung tersumbat? Tolak (tekan) lidah anda ke lelangit kemudian tekan bahagian antara dua kening dengan jari anda. Ulangi steps ini selama 20 saat dan insyaAllah mengurangkan rasa sesak hidung.

5) Anda tersedu (hiccups)? Tekan kening anda dengan ibu jari dan jari telunjuk sampai tersedu tu hilang. Biasanya tak ambil masa yang lama.

6) Anda boleh hilangkan sakit gigi dengan menggosok ais di belakang tangan (permukaan yang berlawanan dengan tapak tangan) dan di kawasan celah jari antara ibu jari dan jari telunjuk. Laluan saraf disitu akan merangsang bahagian otak yang menghalang isyarat sakit dari mulut dan muka.

7) Elakkan rasa pedih ulu hati selepas makan pada waktu malam. Bagaimana? Dengan cara tidur secara mengiring disebelah kiri. Dalam posisi tersebut, perut akan berada lebih rendah dari esofagus lalu membantu menghalang asid di dalam perut daripada sampai ke tekak.

8) Nak bertahan lebih lama dalam air. Daripada anda ambil nafas dalam-dalam sebelum menyelam, lebih anda ambil beberapa kali nafas pendek sebelum masuk kedalam air. Cara ini akan menipu otak anda kononnya badan anda oxygen lebih dan memberi anda masa 10 saat lebih lama untuk bertahan didalam air.

*Jadi, kalau perkara diatas terjadi, bolehlah korang try buat kaedah nak trick badan kita tu...
Tu lah, ingat diri kita ni tak boleh kena tipu dengan diri sendiri ke... Hehehe

hidupbiarbest