Assalamualaikum...

Dah makan? Kalau dah, ucaplah Alhamdulillah... Kalau belum, tunggu dulu, baca blog ni dulu, pastu baru makan... hehe (gurau je)..
Kali ni nak berbicara tentang makan... tapi sebelum tu, jom kita tengok video ni dulu sebagai mukadimah... huhu...


Makanlah yang halal

Perkara pertama yang perlu kita titik beratkan dalam memilih makanan ialah kehalalan makanan tersebut.. Tak kiralah macam mana sedap sekalipun makanan tu, kalau tak halal, jangan diambil. Kalau makan diluar, pergilah ke  restoran atau kedai makan yang disahkan halal dan bersih tempatnya. Kalau beli makanan, pastikan makanan itu datang dari sumber yang halal dan bahannya juga halal. Kalau beli makanan kat pasar raya, tengok dulu tanda halal ada ke tak...

Dan kita kene tahu jugak jenis makanan yang halal atau haram.. Contoh makanan haram ialah babi, bangkai, darah, binatang 2 alam, binatang yang memakan secara menerkam dengan taring, menyambar dengan kuku, binatang yang makan benda kotor seperti cicak, binatang yang jijik, binatang yang digalakkan membunuhnya dan binatang yang beracun.

Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan; karena sesungguhnya setan itu adalah musuh yang nyata bagimu. 
(SurahAl-Baqarah : 168)

Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya. 
(Surah Al-Maidah : 88)

pilih, makanan, halal, pahala, makan, dalil, jakim, quran, kenyang, islamik, nasihat, info
Mulakan dengan Bismillah

Baca bismillah ni mudah tapi ramai sebenarnya yang terlupa.. Kalau dah lapar tu, terus masuk mulut je.. Ingat ye adik-adik, kakak-kakak, abang-abang, ibu-ibu, ayah-ayah sekalian, baca bismillah dulu sebelum makan supaya syaitan tak makan sekali dengan kita. Jangan biaran syaitan makan makanan kita tau..


Diriwayatkan dari Umar bin Abi Salamah r.a bahawa ia berkata, Rasulullah saw bersabda kepadaku: 
“Sebutlah nama Allah (Bismillah)! Makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah dari yang dekat denganmu”. 

(Muslim dan Ibnu Majah)



Diriwayatkan dari Huzaifah bahawa ia berkata: 


“Dulu bila kami menghadiri jamuan makan, tangan kami tidak berani menyentuhnya sebelum Rasulullah saw meletakkan tangannya terlebih dahulu. Satu saat, kami mendatangi jamuan makan lalu datanglah seorang wanita tergesa-gesa, seakan-akan ada sesuatu yang mendorongnya. Ia langsung menyentuhkan tangannya ke makanan itu, tetapi Rasulullah saw menahan tangannya. Lalu datang pula seorang badui terburu-buru, sepertinya ada sesuatu yang mendorongnya. Ia langsung menyentuh ke makanan itu, tetapi Rasulullah menahan tangannya. Lalu beliau bersabda: 



“Sesungguhnya syaitan itu merebut makanan yang tidak disebut nama Allah(Bismillah) padanya. Sesungguhnya syaitan menyertai orang badui itu untuk merebut makanan, maka aku pegang tangannya. Kemudian ia datang bersama wanita ini untuk merebut makanan, maka aku tahan tangannya. Demi zat yang jiwaku berada dalam genggamanNya, sungguh syaitan itu aku pegang bersama-sama dengan kedua tangan orang ini”. 



(Ahmad, Muslim, Abu Daud dan Nasa’i )
 
Kalau terlupa baca bismillah, tak apa, bukan disengajakan..Rasulullah ada ajarkan caranya :


“Rasulullah saw bersabda: 

“Siapa sahaja yang lupa menyebut nama Allah Azza Wa Jalla sebelum makan, maka hendaklah ia mengucapkan: 

“Bismillahi awwalahu wa akhirahu” 

(Dengan menyebut nama Allah di awal dan di akhirnya) 
Kerana sesungguhnya ia seperti orang yang menghadapi makanan baru atau keburukan yang menimpa makanan itu akan tercegah” 
(Ibnu Hibban, Ibnu Sunni dan Thabrani) 


Disudahi dengan Alhamdulillah

Yang ni lagi ramai yang sering terlupa... Ramai yang membaca doa sebelum makan tapi lupa nak memuji Allah atas rezeki yang dikurniakan selepas makan. Janganla macam tu, pujilah Allah selepas kita makan sebagai tanda bersyukur dan berterima kasih atas rezekiNya.


Diriwayatkan dari Anas r.a bahawa ia berkata: Rasulullah saw bersabda: 

“Sesungguhnya Allah bernar-benar redha kepada seorang hamba yang memakan suatu makanan atau meminum suatu minuman, setelah itu memujiNya”. 

(Ahmad dan Ibnu Sunni)

makan, biar, dapat, pahala, halal, tembikai, besar, baby, comel, bayi, info, islamik, dalil, renungan

Makan dengan tangan kanan

Kita sebagai seorang Muslim hendaklah makandengan menggunakan tangan kanan. Malah, budaya Melayu juga mengajar kita makan dengan tangan kanan. Kalau yang kidal tu, sebolehnya cuba untuk biasakan makan dengan tangan kanan juga.

Dari Abdullah bin ‘Umar radhiallahu anhuma bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
"Apabila salah seorang dari kalian makan, maka makanlah dengan tangan kanan dan apabila dia minum, minumlah dengan tangan kanan. Karena syaithan apabila dia makan, makan dengan tangan kiri dan apabila minum, minum dengan tangan kiri." 
(Muslim)

Makan secara berjemaah

Makan berjemaah ni bukan semestinya makan dengan talam. Maksudnya, kita makan sama-sama la walaupun pinggan lain-lain, macam yang kita selalu buat dengan family kita.. Kalau dengan kawan pun, makan la secara berjemaah, ajak kawan makan sekali. Tapi kalau dengan talam, itulah yang paling best... Makan berjemaah insyaAllah dapat keberkatan dari Allah.


Diriwayatkan dari Wahsyi bin Harb dari bapanya dari atuknya bahawa ia berkata: 

“Para sahabat berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami kalau makan tidak merasa kenyang. Beliau bersabda: “Barangkali kamu makan sendiri-sendiri”. Mereka menjawab: “Benar wahai Rasulullah”. Beliau bersabda: “Berkumpullah ketika makan dan sebutlah nama Allah Ta’ala (Bismillah)! Niscaya Dia akan memberkati makanan kamu”. 

(Ahmad, Abu Daud, Baihaqi, Ibnu Majah dan Hakim)


Rasulullah saw bersabda: 
“Makanan yang paling disukai Allah adalah makanan yang dijamah banyak tangan”. 
(Abu Ya’la, Ibnu Hibban, Baihaqi dan Adh Dhiya)  


Ambil makanan yang dekat

Salah satu adab yang perlu dititik beratkan ialah ambil makanan yang dekat dahulu. Walaupun makanan favourite kita jauh, biar orang lain ambil dulu, kemudian baru kita ambil.


Ibnu Abbas r.a meriwayatkan dari Nabi saw bahawa beliau bersabda: 

“Berkat itu turun di tengah-tengah makanan, Maka, makanlah mulai tepi dan jangan mulai makan dari tengah” 

(Ahmad, Ibnu Majah, Tirmizi dan Abu Daud )


Diriwayatkan dari Umar bin Abi Salamah r.a bahawa ia berkata, Rasulullah saw bersabda kepadaku:
“Sebutlah nama Allah(Bismillah)! Makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah dari yang dekat denganmu”.
(Muslim dan Ibnu Majah)

Diriwayatkan dari Abdullah bin Busr bahawa ia berkata: Rasulullah saw bersabda: 
“Makanlah mulai dari tepi-tepinya dan biarkanlah dahulu tengahnya! Niscaya akan diberkati”. 
(Abu Daud dan Baihaqi)  


Makan jangan terlampau banyak

Makanlah apa pun yang kita suka tapi berpada-pada... Jangan makan terlalu melebihi keperluan.


Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a ia berkata Rasulullah saw bersabda: 

“Orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. 

(Malik, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan selainnya)


Dalam riwayat Bukhari : 

“Ada seorang lelaki kafir yang makannya banyak sekali, lalu ia pun masuk Islam. Setelah itu, makannya menjadi sikit. Hal itu diberitahukan kepada Rasulullah saw. Maka beliau bersabda: ““Sesungguhnya orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. 

(Bukhari)   

Menjilat jari selepas makan

Amalan yang baik untuk diamalkan.. Bagi orang barat, amalan ini mungkin nampak kotor atau tak elok, tapi ini lah amalan yang dilakukan oleh baginda Rasulullah. Sebabnya didalam makanan ada keberkatan tapi kita tak tahu kat mana, mana tahu keberkatan tu ada pada sisa yang tertinggal pada jari atau pinggan... Bak kata KFC, sedapsehingga menjilat jari...


Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: 

“Apabila salah seorang dari kamu selesai makan, hendaklah ia menjilati (mengulum) jari jemarinya! Sesungguhnya seseorang tidak tahu bahagian mana makanan itu mengandungi keberkatan. 

(Ahmad dan Tirmizi)



Dari Ibnu ‘Abbas bahawa ia berkata: Rasulullah saw bersabda: 

“Apabila salah seorang dari kamu makan, janganlah ia mengusap telapak tangannya dengan sapu tangan sebelum dirinya atau orang lain menjilati sisa makanan yang melekat”. 

(Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Baihaqi) 

Kutip makanan yang terjatuh

Makanan kalau terjatuh dari pinggan, haruslah diambil dan habiskannya. Jangan biar macam tu aje, membazir. Tapi kalau terjatuh ke tanah, janganla ambil dah, itu kotor...


Dari Anas r.a bahawa ia berkata: 

“Dahulu apabila Rasulullah saw selesai makan, beliau menjilati ketiga jarinya seraya bersabda: “Apabila suapan salah seorang dari kalian terjatuh, hendaklah ia membersihkannya dan memakannya. Jangan biarkan makanan itu di makan syaitan! Juga, hendaknya kalian membersihkan sisa makanan yang berada di pinggan. Sebab, kamu tidak tahu pada bahagian mana dari makanan kamu yang mengandungi keberkatan”. 

(Ahmad dan Muslim) 

Jangan makan makanan yang panas

Makanan biasa kalau baru dihidang memangla panas kan, jadi molek la kalau kita tunggu sebentar agar asap panastu hilang, sebab Rasulullah larang makan makanan ketika masih panas. Tapi bukanla bermakna tunggu makanan tu betul-betul sejuk baru makan, nanti tak sedap pulak. Just tunggu hilang asap panas tu sikit.


Diriwayatkan oleh Asma’ binti Abu Bakar r.a bahawa: 

“Apabila dirinya membuat tsarid (bubur daging), ia menutupinya dengan sesuatu sehingga hilanglah asap panasnya. Ia menuturkan, “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Hal itu merupakan berkat yang paling besar, iaitu makan yang hilang rasa panasnya”. 

(Ad-Darimi, Ibnu Hibban, Hakim, Ibnu Abi Dunya dan Baihaqi) 


Rasulullah saw bersabda: 
“Janganlah makan makanan, kecuali hingga hilang asap panasnya”. 
(Baihaqi) 



Jangan mencela makanan

Kalau kita tidak suka sesuatu makanan atau makanan itu tidak sedap, maka jangan kita cela atau marah dengan makanan tersebut, kerana makanan itu juga rezeki Allah... Kalau tidak suka, just diam dan tolak tepi.


Dari Abu Hurairah r.a., katanya: 

"Rasulullah s.a.w. itu tidak pernah mencela samasekali pada sesuatu makanan. Jikalau beliau s.a.w. ingin pada makanan itu beliaupun memakannya dan jikalau tidak menyukainya, maka beliau tinggalkan - tanpa mengucapkan celaan padanya." 

(Muttafaqun 'alaih)  

makan, biar, dapat, pahala, halal, mencaci, makanan, tak, sedap, dalil, memaki, hadis, menarik, info, nasihat

Berhenti sebelum makan

Tiada dalil yang jelas mengenai perkara ini sebenarnya. Makanlah selagi tidak memudaratkan dan membazir. Makanlah selagi kita berkemampuan dan tak menggunakan duit orang lain. Walaupun ada hadis tentang perkara ini, tetapi ianya tidak soheh.


نحن قوم لا نأكل حتى نجوع وإذا أكلنا لا نشبع


Kita (kaum muslimin) adalah kaum yang hanya makan bila lapar dan berhenti makan sebelum kenyang.“


Hadis di atas dibahas oleh al Albani dalam Silsilah Shahihah juz 7 hal 1651-1652 dengan kesimpulan “tidak memiliki sanad” yang merupakan derajat hadis yang lebih jelek dari pada hadis palsu. Syaikh Abdul Aziz bin Baz menjawab, hadis ini memang diriwayatkan dari sebagian sahabat yang bertugas sebagai utusan, namun sanadnya dhaif.


***********

Jadi, inilah sedikit sebanyak yang boleh saya kongsikan bersama tentang makan dan makanan. Makanlah apa pun janji halal. Makanlah apa pun tapi biar dapat pahal dengan mengamalkan sunnah Nabi. Soal makanan kita perlu titik beratkan, jangan diambil ringan sebab makanan yang kita makan akan menjadi darah daging kita. Dan pastinya kita nak darah daging kita datang dari sumber yang baik dan sihat. Betul tak??

Dalam Ihya ‘Ulumuddin karya Imam al-Ghazali tentang kesan makanan yang haram kepada zuriat iaitu anak-anak :
“Jika kita ingin anak kita menjadi soleh, bijaksana dan berguna, berikanlah iamakanan daripada rezeki yang halal sejak mereka dilahirkan. Makanan yang halal selain daripada menjadikan anak kita berguna, boleh menjadikan mental mereka cerdas dan pintar. Sebaliknya anak akan menjadi derhaka terhadap kita jika ia diberi makanan yang kotor”

Wassalam

hidupbiarbest