masuk, neraka, azab, pedih, mencuri, aircond, masjid, cerita, best, menarik, pengajaran, nasihat, lailatulqadar, malam

Peristiwa ini kononnya berlaku di neraka. Suatu hari, dua orang pemuda yang dimasukkan ke neraka bertemu dan berbual :

Pemuda A : Apehal ko boleh masuk sini ?

Pemuda B : Aku ni dulu kena tipu..

Pemuda A : Aik ! Ko yang kene tipu, ko yang masuk sini ?

Pemuda B : Ye laa.. Aku ingat Ayah Pin tu betul, rupa – rupanya dia tu ketua ajaran sesat. Dah nasibbbb..Ko pulak, macamane boleh masuk sini. Ko mati macam mane ?

Pemuda A : Isshh..Aku ni dulu mati dalam masjid ?

Pemuda B : Okeyla tu..Bukan senang nak mati kat dalam masjid, rumah Allah. Bile ko mati ?

Pemuda A : 27 Ramadhan. Orang kate malam tu malam Lailatul Qadar. Aku punyela khusyuk time tu, tapi…

Pemuda B : Aii, pelik betul ko ni. Aku tengok, ciri – ciri kematian ko ni memang layak masuk syurga tapi macamane ko boleh tercampak kat sini?

Pemuda A : Yela..dah tu, khusyuk mencuri aircond masjid. Tibe – tibe litar pintas. Mengucap pun aku tak sempat..

Pemuda B : Padan la pun..Memang layak la hang duduk kat sini..

*pengajarannya, janganlah buat sesuatu perkara yang boleh membawa kita ke neraka tu. Azabnya sangatlah pedih. Menyesal pun tak berguna. Lagipun, takkan ada masa dah kita nak bersembang macam kat atas ni kalau kita masuk neraka nanti. Hanya meraung sepanjang masa menanggung kesakitan. Hanya mampu merayu kepada Allah agar dilepaskan dari azab neraka. 

.:MIND YOUR STEP:.

hidupbiarbest