Hari ini, tanggal 21 Ogos 2011 yang juga bersamaan 21 Ramadhan 1432 H. Setiap tahun, tarikh 21 Ogos dijadikan sebagai Hari Al-Quds. Jangan tak tahu pulak. Hari Al-Quds disambut pada setiap tahun di negara kita. Kenapa 21 Ogos?

al-quds, al-aqsa, palesin, saudara, bantuan, kemanusiaan, dome, rock

Al-Quds, Palestin, Masjid Al-Aqsa berada pada kedudukan yang terhormat di hati kaum Muslimin seluruh dunia. Pada 21 Ogos 1969, Dennis Michael (yahudi Australi) telah membakar Majidil Aqsa. Api yang besar telah membakar ruang-ruang masjid, dinding, tembok dan termasuklah mimbarnya yang bersejarah bagi umat Islam, Mimbar Salahuddin, mimbar yang pernah digunakan oleh Sultan Salahuddin Al-Ayyubi untuk berkhutbah setelah berjaya membebaskan Palestin dari tentera salib. Dengan bantuan Allah, api dapat dipadamkan dan Masjid Al-Aqsa masih dapat dilihat dilihat sehingga ke hari ini.

Mimbar Salahuddin yang terbakar
Masjid Al-Aqsa dibakar
Sudah genap 20 hari kita berpuasa. Bagaimana keadaan saudara-saudara kita disana. Kita disini hidup senang, sedangkan mereka di sana serba kekurangan. Mari kita sama-sama mengingati dan menginsafi keadaan mereka di sana. Bersama kita merebut pahala berlipat ganda di bulan Ramadhan dengan menghulur kan bantuan kepada mereka. Mereka juga saudara kita. Agama mereka juga agama kita. Tuhan mereka juga tuhan kita.



Kini, bumi Palestin yang dahulunya luas terbentang, hanya tinggal sekangkang kera. Berjuta umat Islam telah dihalau keluar dari bumi kelahiran mereka sendiri. Bumi anbia' itu hanya menanti dan menunggu tindakan kita. Adakah kita ambil tahu mengenainya atau buat bodoh je. Saidina Umar dan Sultan Salahuddin Al-Ayyubi telah berusaha keras berjuang membebaskan Palestin. Kenapa tidak kita ?

Sambil tu, jom kita dengar lagu Bebas Palestin yang dinyanyikan oleh artis nasyid negara kita. Semoga Palestin, Al-Quds sentiasa berada di hati kita. Semoga perjuangan membebaskan Palestin dari cengkaman kafirun laknatullah tidak pernah pudar dan padam dari hati kita. Palestin pasti jadi milik kita. Allahuakbar.

*Lagu ni memang best. Favourite aku...

Aku bersyukur padaMu Ya Allah kerana negara ku ini masih lagi aman. Tapi, kebebasan Palestin, tetap akan ku perjuangkan...Kerana Allah kita mara...

Hidupbiarbest