Aku tak rasa yang semua orang kenal diri diorang sedalam-dalamnya. Macam tu jugak dengan aku. Kita memang la akan kata: diri sendiri, takkan tak kenal kot. Tapi, hakikatnya, ramai yang masih belum kenal rapat dengan diri masing-masing.

Bulan Ramadhan ni lah kesempatan aku nak kenal diri aku sendiri. Ya. Bulan suai kenal dengan diri aku. Iinilah salah satu kelebihan Ramadhan untuk umat Islam.

Selama ni, yang aku tahu, orang yang membuat maksiat, mesti dipengaruhi oleh nafsu dan syaitan. Kalau tak kerana nafsu yang kuat, ataupun syaitan yang hasut. Tapi, kalau bulan Ramadhan? Syaitan dah dibelenggu. Tinggallah nafsu bekerja sendirian. Kesepian dan keseorangan. Walaubagaimanapun, nafsu tetap ada dalam diri manusia.

ramadhan, bulan, kenal, diri, syaitan, leaving, coming, nasihat

Katakanlah ada orang buat maksiat dalam bulan Ramadhan ni, komfem-komfemlah nafsu punya kerja. Syaitan dah tak boleh nak menghasut. Begitu juga, kalau aku masih mencuri dalam bulan Ramadhan ni, tentulah aku terikut-ikut kehendak nafsu durjana ni, bukan salah syaitan yang menghasut. Begitulah juga dengan perkara maksiat lain pun.

So, bila kita membuat sesuatu maksiat ataupun dosa di bulan Ramadhan, kita akan dapat tahu yang selama ni, nafsulah punca kita sering melakukan maksiat tersebut. Jadi, ambillah peluang, didik nafsu kita ni, lawan nafsu yang degil ni dalam masa bulan Ramadhan sebelum nafsu kita tu berkerjasama semula dengan syaitan nanti. Bila nafsu dah terdidik, InsyaAllah, segala maksiat yang berlaku kerana nafsu kita, kita dah tak buat dah lepas ni.

A student asked his teacher: "If the syaitan (devil) is locked up during Ramadan, why do people still do bad things?"
Teacher answered: "What happens when you stir a cup of coffee for a long time? After you take the spoon out the coffee continues to stir on its own, right? Syaitan is that stirrer and we are his coffee. Our bad habits continue to stir even when he is away."
ramadhan, lawan, nafsu, nasihat, muslim, islamik, best, hidup, kungfu, panda

Kesimpulannya, lepas Ramadhan berakhir nanti, berkuranglah perkara maksiat yang kita lakukan. Seterusnya, kita berpeluang untuk meningkatkan taqwa kita. Kita sebagai manusia yang berakal, kitalah yang kena kawal nafsu, bukan nafsu kawal kita. Memang aku nak berjihad sungguh-sungguh bulan ni. Jihad yang terbesar kan jihad melawan nafsu. Semoga aku berjaya. Engkau bantulah aku Ya Allah. Amin...

Hahaha.... inilah salah satu kebaikan Ramadhan untuk kita.

Hidupbiarbest