Dunia pada hari ini macam-macam.. Ada sahaja perkara buruk yang berlaku.. Pembunuhan, rompakan, rogol, sihir, fitnah-memfitnah, orang aniaya, kena tipu dan sebagainya.. Kalau kita tidak berhati-hati, tak mustahil kita juga akan menjadi mangsa pada suatu hari nanti..

Selain berwaspada dengan keadaan sekeliling, marilah kita bertawakal dan berserah pada Allah dan mengamalkan doa ini :




اَللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى مُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ كُلِّ ذِي شَرِّ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ اِقْضِ عَنِّي الدَّيْنَ وَأَغْنِنِي مِنَ الْفَقْرِ.


Ya Allah, Tuhan langit dan bumi dan Tuhan segala sesuatu, Pembelah biji dan benih, Yang menurunkan Taurat, Injil dan Al-Quran. Aku berlindung kepadaMu daripada segala kejahatan sesuatu yang Engkau pegang ubun-ubunnya. Ya Allah, Engkaulah yang pertama, tidak ada sesuatu pun sebelumMu. Engkau adalah yang terakhir, tidak ada sesuatu pun selepasMu. Engkaulah yang zahir, tidak ada sesuatu pun yang yang mengungguliMu dan Engkaulah batin, tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi daripadaMu. Lunaskanlah hutangku dan cukupkanlah aku daripada kefakiran.



*semoga hidup kita dijauhkan dari sebarang kejahatan dan kekacauan. Siapa yang tak nak hidup aman damai?

.:selamat beramal dan istiqamah:.


Hidupbiarbest