TAQWA... what is taqwa??? 


taqwa, dalil, al-quran, islamik, apa, itu, suruhan, Allah

Menurut Ibnu Abbas, orang yang bertaqwa ialah seorang Muslim yang meninggalkan perkara syirik dan melakukan amal ketaatan kepada Allah semata-mata. Maknanya, melakukan semua suruhan Allah dan meninggalkan segala laranganNya.

Selain itu, seorang sahabat juga pernah ditanya tentang apakah yang dimaksudkan dengan taqwa. Maka dijawabnya : taqwa itu umpama kamu sedang melalui satu jalan yang penuh berduri, lalu kamu berhati-hati melaluinya agar kamu tidak tertusuk duri dan tercedera.

Jadi, anda semua faham apa yang itu taqwa...? Kalau faham, bagus, TETAPI.... sudah bertaqwakah kita??? Ramai orang yang mengaku dirinya bertaqwa tetapi apa buktinya??? Adakah semua orang Islam itu bertaqwa??? Dan, adakah kita ini tergolong dalam golongan yang bertaqwa???

Maksud ayat Al-Quran di bawah ini menjelaskan tentang golongan yang bertaqwa:  

Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang gaib, yang mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka,  dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al Qur'an) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat.  Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung.
(Surah Al-Baqarah : 2-5)

Dalam ayat ini, Allah telah menjelaskan siapakah orang yang bertaqwa... InsyaAllah kita berada dalam golongan tersebut. Sering kali kita mendengar seruan taqwa di masjid pada setiap hari jumaat, tetapi adakah kita mendengarnya atau menghayatinya atau ianya sebagai pelengkap khutbah Jumaat sedangkan taqwa itu suruhan Allah Taala. 

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman.
(Surah Al-Baqarah : 278)

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(Surah Al-Hasyr : 18)

Sedar atau tidak, banyak ayat Al-Quran yang menjelaskan tentang kelebihan taqwa... Antaranya : 

Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah, bahwa Allah beserta orang-orang yang bertakwa.
(2 : 194)

Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang-orang kafir, dan mereka memandang hina orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertakwa itu lebih mulia daripada mereka di hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya tanpa batas.
(2 : 212)

(Bukan demikian), sebenarnya siapa yang menepati janji (yang dibuat)nya dan bertakwa, maka sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertakwa.
(3 : 76)

Bagi orang-orang yang berbuat kebaikan di antara mereka dan yang bertakwa ada pahala yang besar.
(3 : 172)

Akan tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan-nya bagi mereka surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal (anugerah) dari sisi Allah. Dan apa yang di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti.
(3 : 198)

Sesungguhnya bagi orang-orang yang bertakwa (disediakan) surga-surga yang penuh kenikmatan di sisi Tuhannya.
(68 : 34)

Itulah perintah Allah yang diturunkan-Nya kepada kamu; dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.
(65 : 5)

Hai orang-orang yang beriman (kepada para rasul), bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan dan Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,
(57 : 28)

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam surga dan kenikmatan,
(52 : 17)

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam tempat yang aman,
(44 : 51)

Kemudian Kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa dan membiarkan orang-orang yang lalim di dalam neraka dalam keadaan berlutut
(19 : 72)


Inilah sebahagian daripada dalil-dalil daripada Al-Quran yang menjelaskan mengenai kelebihan orang bertaqwa. Tidakkah anda mahu menjadi insan yang bertaqwa?? Banyak betul kelebihan orang yang bertaqwa nih... Tu baru sikit yang saya senaraikan, dalam Al-Quran banyak lagi ayat pasal kelebihan orang bertaqwa...

Bersambung...
part 2


hidupbiarbest