doa, terhindar, sifat, sombong, berjalan, muka, bumi, nasihat, renungan


اَللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ عَمَلٍ يُخْزِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ صَاحِبٍ يُؤْدِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ أَمَلٍ يُلْهِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ فَقْرِيُنْسِينِي. وَأَعُوذُبِكَ مِنْ كُلِّ غِنًى يُطْغِينِي.


Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap perbuatan yang menjatuhkan nama baiknya. Dan aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap teman yang menganggapnya begitu. Dan aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap cita-cita yang menjadikan lupa daratan. Dan aku berlindung dengan Engkau dan tiap-tiap kekurangan yang menggelapkan mata dan aku berlindung dengan Engkau dari tiap-tiap kemewahan yang lupa pada keadilan.


*sombong adalah satu penyakit hati yang amat kritikal yang harus kita elakkan. Dengan sifat sombong, Allah dan manusia akan membenci kita setrusnya memusnahkan hidup kita. Semoga kita sentiasa pandai mengawal diri daripada sifat sombong walaupun sedikit. Sesungguhnya, walau apa pun kelebihan yang kita ada, semua itu adalah pemberian Allah yang hanyalah sementara.

.:selamat beramal dan istiqamah:.

hidupbiarbest